کد مطلب:24292 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:384

آداب تشرف به محضر پیامبر اکرم
اینجا مدینه منوره، حرم رسالت و ولایت است، شهر رسول اكرم علیه آلاف التحیه والإكرام است. انسان كامل هرگز مرگ ندارد، چون همواره زنده و شاهد است. و همه ما در مدینه، در مشهد و محضر رسول اكرم علیه آلاف التحیه والإكرام مشرّفیم. نحوه شرف یابی به محضر آن حضرت را خدای سبحان در قرآن كریم ارائه كرده است كه چه وقت، برای چه و چگونه به محضر حضرت برویم و بعد از پایان موعد چه كنیم. همه این امور را در سوره مباركه احزاب بیان كرده و فرموده است:

«یا ایها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوت النبی الا أن یؤذن» [1] .

«بدون اجازه وارد خانه رسول اكرم علیه آلاف والتحیه والإكرام نشوید».

اگر شما را به عنوان مهمانی دعوت كرده اند وارد بشوید، ما اینجا مهمان رسول اكرم(ص) می باشیم و در كنار سفره رسالت، غذا میل می كنیم «الی طعام غیر ناظرین انیه» [2] بدون دعوت، حقورود ندارید. وقتی هم شما را دعوت كردند زود وارد نشوید بلكه منتظر پخته شدن غذا باشید، سعی كنید وقتی غذا پخت و آماده شد بروید «اذا طعمتم فانتشروا»، وقتی غذا میل كردید از آنجا منتشر بشوید. وقتی هم كه در محضر حضرت نشسته اید سخنی كه باعث انس یكدیگر است نگویید «ولا مستأنسین لحدیث انّ ذلك یوذی النبی فیستحیی منكم والله لا یستحیی من الحق» وقتی در محضر حضرت نشسته اید، سخن دنیا طرح نكنید، با یكدیگر مؤانسه نكنید، حرفی كه حكمت و معرفت در او نیست نزنید، گفتار عادی را در محضر حضرت ترك كنید. مجلس پیغمبر مجلس علم و حكمت است، مجلس اُنس و مجلس سرگرمی نیست، این ترجمه كوتاهی از این آیه مباركه است.

در این آیه فرمود: فقط مؤمنین می توانند بروند، غیر مؤمنین مجاز نیستند، چون خطاب به اهل ایمان است «یا ایهاالذین آمنوا»، مؤمنین هم بی دعوت مجاز نیستند و محور اذن و دعوت هم پذیرایی است كه رسول خدا شما را دعوت می كند كه مهمانی كند، و شما مهمان او باشید. «ولكن اذا دعیتم فَادخلوا» بروید غذای رسول اكرم را بخورید.


[1] احزاب: 53.

[2] «اني» (مقصوراً) يعني غذا نضج و پخته شد و «اناء» (ممدوداً) يعني ظرف.